mandag 2. mai 2011

Innlevering del 4 - 10 bilder

Vi har igjen innlevering i fem katogorier. Katogoriene for denne gangen er reise, sykkel, illustrasjon, dokumentasjon og programområder på Vågen vgs. Jeg har valgt å holde meg til reise og bildene er i fra tre forskjellige turer. Jenteturer til Hidra og Riga og klassetur til Praha.

- Hva er ideen?
- Hvordan er komposisjonen?
- Hvordan er lyset?
- Hvilket fotoapparat har jeg brukt?
- Hvilke innstillinger er brukt (ISO, blender, lukker)?
- Hvordan har jeg eventuelt redigert fotoet?
- Hvilken av de fem kategoriene hører fotoet til?
- Hva har jeg lært?
 REISE
Jentetur til Hidra - Venter i ferjekø

Uredigert
Jentetur til Riga, Lativa

Uredigert
Bildet viser avslapping i køen før ferja. Lei av å vente. Det er lite farger i bildet, så de lilla buksebeina kommer godt fram. Lyset er skarpt, fordi det er så mye hvitt i bakgrunnen på bildet. Jeg har brukt Canon Digital IXUS 800IS og lukkertiden er 1/800. Eneste redigeringen som er gjort er å beskjære bildet litt.
Å få bort forstyrrende elementer hjelper mye for å få et bedre bilde. Her har jeg skjært bort et forstyrrende grønt element i bildøra.







Jentetur til Riga, Lativa

Uredigert








Jentetur til Riga, Lativa

Uredigert








Jentetur til Riga, Lativa. TGI Friday´s
Ideen var å få fram flotte farger av gamle bygninger både i sollys og skygge. Komposisjonen er fin med store elementer. Et veldig stort på høyre side, og flere mindre på venstre side som gjør at bildet har en fin balanse.
Sola kommer inn i fra høyre, men er bak bygningen på høyre side slik at ca halvparten av bildet er skyggelagt. Kameraet som er brukt er Canon PowerShot G11. Iso - 80, blender - f/4,0 og lukker - 1/400. Den eneste redigeringen jeg har gjort er å skjære bort et hode. Jeg har lært at å komme nærmere et motiv gjør det ofte mer spennende.
Uredigert




Ideen var å ta bilde av salgsboder og vise hva de har å by på. Kompsisjonen er bra. Det er flere linjer som går gjennom bildet som gjør at kompoisjonen blir ren og ryddig selv om det er mange små objekt på bildet. Siden bakgrunnen er så rolig som den er kommer motivene ekstra godt fram. Kameraet som er brukt er Canon PowerShot G11. Iso - 80, blender - f/4,5 og lukker - 1/250.







Ideen var å ta bilde av salgsboder og vise hva de har å by på. Her selges alt i fra gryter til radioer og pyntegjenstander. Komposisjonen i bildet er litt rotete, men siden det er så mange gjenntakelser i bildet, blir det et slags system. Lyset i bildet er flatt.





































Her tok jeg et bilde av et sted vi ofte var innom. Jeg ville ta et bilde fra der vi satt og hva vi så der vi satt. I komposisjonen er det mange linjer som skaper balanse, selv om det er mange elementer med i bildet. Lyset kommer i fra lamper ovenfra og gjennom vinduer med sollys. Kameraet som er brukt er Canon PowerShot G11. Iso - 1000, blender - f/2,8 og lukker - 1/20.





Jentetur til Riga, Lativa
Uredigert













Her tok jeg bilde av det høytidelige ved en kirke. Alteret var stort og vakkert. Lyset kommer fra overalt. Det er vinduer på begge sider og helt framme. Kameraet som er brukt er Canon PowerShot G11. Iso - 1250, blender - f/3,5 og lukker - 1/20.
Ved å ta bilde langt borte i fra får du følelsen av å være liten, for objektet blir så stort.








Klassetur til Praha, Tsjekkia

Uredigert











Klassetur til Praha, Tsjekkia

Uredigert







Her tok jeg bilde av Trym hvor han leker med bønnehatten. Ideen var å ta bilde av en person i bevegelse. Komposisjonen er greit, Trym er i hovedfokuset. Trym står ute, så lyset i bildet er naturlig. Bildet har jeg tatt med Susanns kamera, og lå på nettet, så hvilket kamera, iso, lukkertid og blender det er vet jeg ikke. Redigeringen som er gjort er å forsterke bildet 2 hakk i iPhoto.









Klassetur til Praha, Tsjekkia

Klassetur til Praha, Tsjekkia
















Bildet er tatt av Mari da hun satt i en vinduskarm og ventet på resten av klassen i Praha. Komposisjonen er bra. Bakgrunnen er hard, men den mye linjen helt til venstre mykner opp, på samme måte som Maris rolige vesen blir en myk overgang fra det harde gitteret. Det er dagslys og lyset kommer forfra. Bildet har jeg tatt med Susanns kamera, og lå på nettet, så hvilket kamera, iso, lukkertid og blender det er vet jeg ikke.
Jeg har lært at harde bakgrunner mot myke objekt kan gi en fin kontrast.




























De to siste bildene er tatt i en souvenirbutikk i Praha. Her var det produkter som skulle selges med minne av Praha på. Ideen var å komme nært objektet for så å få en utydelig bakgrunn. Komposisjonen er bra, en ser tydelig hva som er i fokus selv om det er mange elementer rundt. Bildene er tatt uten blits. Bildet har jeg tatt med Susanns kamera, og lå på nettet, så hvilket kamera, iso, lukkertid og blender det er vet jeg ikke.
Jeg har lært at det går an å ha mange objekter rundt motivet i bildet, så lenge det du vil ha fram er skrapt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar