mandag 9. mai 2011

Evaluering av skoleåret og bloggen

Arnulf Rainer

Skoleåret nærmer seg slutten og jeg har fått beskjed om å skrive et avsluttende innlegg. Jeg skal oppsummere litt over hva jeg har lært i trykk og fotofaget dette året og jeg skal kommentere arbeidsmåtene og bloggen.
Denne bloggen er grei å kunne gå tilbake til å friske opp i hva vi har gjort dette skoleåret og se hvordan vi gjorde ting. Det er også veldig greit å være koblet til de andre i klassen slik at jeg kan se andres oppgaver og se hvordan de har løst dem.
Enkel redigering

Innlevering av 10 bilder


Da vi begynte hadde jeg liten peiling på hva dette faget innebar. Jeg viste lite om verken trykk eller foto.
Men det tok ikke lang tid før jeg hadde litt kontroll på flere av innstillingene på kameraet, som ISO, blenderåpning og lukkertid. Jeg lærte også forskjellene på flatt og skarpt lys og vi så forskjeller med og uten blits. Vi har lært mer om komposisjon og om reflektor.
Siden vi jobbet så mye praktisk lærte vi veldig mye på veldig kort tid.
I andre termin begynte vi å jobbe med prosjekt. Dette jobbet vi lenge med og vi var i studio og prøvde forskjellig lysstyrke, svart og hvit bakgrunn, forskjellig oppstillinger og temaer.
Vi har jobbet lite i photoshop, men vi har lært noen helt enkle redigeringer. GIF, kortfilm, fikk vi også prøvd oss på å lage. 
Takkekort for Vågen vgs

Stilketrykk

Silketrykk resultat

I trykkdelen har vi hatt litt teori om hva dyptrykk, høytrykk og plantrykk er. Vi jobbet med linotrykk, koldnål og silketrykk. Vi var på det grafiske verkstedet i Stavanger og trykket på t-skjorter med silketrykk. Vi gikk fra å ha et motiv, til å skisse det om og så trykke det. Vi var på utstillingen av Arnulf Rainer.
Reflektor

Bloggen har vært en arbeidsmåte som har blitt mye brukt. Vi har jobbet mye ute av klasserommet fordi vi skulle bli inpsirert. Vi har vært på flere utstillinger og workshoper. 5 kategorier har gitt oss et godt karaktergunnlad og dette gjorde at vi lærte veldig godt hva vi holdt på med. Vi har hele tiden i dette faget hatt noe å gjøre, men det har ikke vært mye stress fordi Brit Iren vet at vi går siste året om mye spinner i hodet på oss.
Å blogge er veldig praktisk med tanke på at du hele tiden har mulighet for å jobbe med den. Det er også store muligheter for å vise andre hva som skjer i faget og hva hver enkelt lager.
Objekt

10 bilder

Læringsoppdrag





Det har vært et kjekt år i trykk og foto og Brit Iren fortjener dette GULLEPLE utrolig mye!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar