mandag 14. februar 2011

Portrett igjen, men i læringsoppdrag

1 Ine

2 Santana

3 Strikketøy

4 Moods of Norway


Vi fikk læringsoppdrag i dag på skolen, fordi lærerne er i Oslo.
Oppgaven var "Dere skal jobbe videre med portrett. Prøv å angrip temaet på en ny måte. Temaet velger du selv, men fotoene skal være en del av en serie. Du skal leverer minimum tre foto på bloggen innen kl.16.00. Beskriv komposisjonen (les artikkelen om komposisjonfellessiden) og lys.
Beregn å bruke 5 timer til oppdraget totalt."

Å komme i gang i dag var ganske vanskelig. Jeg ønsket å bruke været som er ute i dag i bildene mine. Sterk vind og flatt lys!
Jeg prøvde, men endte opp med en bildehistorie.
Jeg prøvde på nytt med å ta utgangspunkt i meg selv og finne ting jeg liker som er typisk meg.
Santana, strikking og sko er alle ting som opptar hverdagen min. Jeg redigerte alle bildene i iPhoto. Jeg gikk på effekter og svekk farger og valgte nr 2 på alle bildene. Slik fikk de en helhet, og det flate lyset påvirket redigeringen. Lyset på bildene kommer i fra hvor vinduet er. Ingen av bildene er tatt med blits, noe jeg valgte å ta bort for at redigeringen skulle bli lettere og gjennomføre.
I de 2 første bildene går objektene ut av bildet. Dette skaper spenning på hva som skjer utenfor bildet. Bilde nr 3 er satt i veldig fokus på strikketøyet med den lilla fargen som skaper liv i bildet. Bilde nr 4 med sko har lys på tuppen og skygge bak ved hælen. Dette grunnes i at hælen vender bort fra lyset og inn i trappen.

Prøv selv!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar